Hoe kan ik mijn geld terugkrijgen bij internetoplichting?

Ik kom erachter dat ik via internet (marktplaats) ben opgelicht. Na enig speurwerk ben ik erachter gekomen dat deze persoon al vele namen, mailadressen en rekeningnummers heeft gebruikt. Er zijn ook vele aangiftes gedaan over deze persoon, en maar 3 personen hebben hun geld terug gekregen. In totaal heeft deze oplichter voor ruim 9000 euro mensen opgelicht (althans, van de mensen die aangifte hebben gedaan).
Is er een manier om, net als die 3 personen, mijn geld terug te krijgen?

p.s. voortaan zal ik niet alleen bedrijven maar ook particulieren gaan nachecken voor ik een deal sluit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (6)

Ik ben bang dat dat lastig wordt.

Ik heb wel een site voor je gevonden met een (lange) uitleg van iemand die ook ooit opgelicht is en welke stappen hij/zij heeft ondernomen om geld terug te krijgen.

http://www.angelfire.com/super2/greece/opgelicht-op-marktplaats.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst een klacht indienen bij Marktplaats. Dan aangifte doen bij de politie die kunnen via Marktplaats de identiteit van deze persoon achterhalen. Die gegevens krijg jij namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik inderdaad gedaan.
Als je betaalt hebt via PayPal heb waarschijnlijk recht op geld terug. Ook marktplaats geeft die PayPal mogelijkheid. Kijk hier maar eens:

http://statisch.marktplaats.nl/help/veilighandelen/

Is het anders gegaan dan zal het moeilijk worden je geld terug te krijgen.

Nu heb je daar niets meer aan maar Marktplaats geeft tips hoe je kunt handelen en betalen op een min of meer veilige manier.

Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rechtszaak gaan beginnen, op de koste van de oplichter vindt ik dan. Het blijft Nederland, dus ik ben bang dat je niets of weinig terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als de rechter vind dat er te weinig bewijs is, zijn de kosten toch voor mij?
(de moeite staat niet in verhouding met het verloren geld, maar dat terzijde)
Bij internetoplichting moet je marktplaats op de hoogte brengen, aangifte doen bij de politie, je kunt je aanmelden bij www.opgelichtopinternet.nl en een brief sturen met bewijsstukken naar fraudemanagement van de bank van deze oplichter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een online dating- of oplichter beweert te werken op een offshore-booreiland of in het buitenland en geld blijft eisen om hem te helpen daar te komen. Ik zal u adviseren om te stoppen met het sturen van geld en het incident te melden aan CrimeWatchDogs •Org, die u zal helpen bij het opsporen van de fraudeur, het volgen van hun verborgen portemonnee of rekening, en het terugvorderen van uw gestolen geld. U kunt via de hierboven genoemde website contact met hen opnemen voor een succesvol herstel zonder kosten vooraf.
een week geleden